Αρχική>Διατροφή & Aσκηση> Ξινόγαλα : Μάθετε την διατροφική του αξία

Ξινόγαλα : Μάθετε την διατροφική του αξία

ΜΟΥ ΑΡΕΣΕΙLike

65

Print article Send to a friend Facebook Twitter

 

 

Κάλλια Θ. Γιαννιτσοπούλου
Kλινική διαιτολόγος- διατροφολόγος
MSc, MBA, SRD

 

Το ξινόγαλα ανήκει στα γαλακτοκομικά προϊόντα και παρασκευάζεται από φρέσκο αγελαδινό, πρόβειο ή κατσικίσιο γάλα, στο οποίο προστίθεται καλλιέργεια μικροβίων οξυγαλακτικής ζύμωσης.Πλούσιο σε προβιοτικά, συμβάλλει στη ρύθμιση και την ισορροπία της εντερικής μικροχλωρίδας και προάγει την καλή λειτουργία του πεπτικού συστήματος. Ερευνητικά δεδομένα δείχνουν ότι το ξινόγαλα διαθέτει και άλλες ευεργετικές δράσεις, που συνδέονται άμεσα με την ενίσχυση του ανοσοποιητικού συστήματος και την αντιμετώπιση δερματικών παθήσεων.

 
Οφέλη για την υγεία
1.      Είναι πλούσιο σε προβιοτικά, που ρυθμίζουν την ισορροπία της εντερικής μικροχλωρίδας.
2.      Προάγει την καλή λειτουργία του πεπτικού συστήματος.
3.      Ενισχύει το ανοσοποιητικό σύστημα.
4.      Αντιμετωπίζει δερματικές παθήσεις.
5.      Είναι κατάλληλο για αποφυγή δυσπεψίας.
6.      Διαδραματίζει σημαντικό  ρόλο στη βελτίωση του λιπιδιμαικού προφίλ.
 
Διατροφική αξία
 Όσον αφορά στη θρεπτική του αξία, το ξινόγαλα είναι πηγή πολύτιμων θρεπτικών συστατικών, όπως η πρωτεΐνη υψηλής βιολογικής αξίας, το ασβέστιο και ο φώσφορος. Επιπλέον, περιέχει σημαντικές ποσότητες βιταμινών του συμπλέγματος Β -ιδιαίτερα ριβοφλαβίνης και βιταμίνης Β12-, βιταμίνης Α, ψευδαργύρου και μαγνησίου. Η σύσταση ενός ποτήρι ξινόγαλα (250 ml):
 
·        Θερμίδες             102-110Kcal
·        Πρωτεΐνες           8,3-8,5 g
·        Υδατάνθρακες    9,3-10 g
·        Λιπαρά               3,8-4,2 g
·        Ασβέστιο             260-320mg
·        Φώσφορος         213mg
·        Νάτριο               0,1g
 
 
                                           
 
Ξινόγαλα ή κεφίρ;
   Οι ευεργετικές τους επιδράσεις στο γαστρεντερικό σύστημα, η χαμηλή περιεκτικότητάς τους σε λακτόζη, η πλούσια θρεπτική τους αξία, λόγω της περιεκτικότητάς τους σε Ca, P, βιταμίνες του συμπλέγματος Β, πρωτεΐνης κ.λ.π, η δροσερή τους γεύση είναι μερικά μόνο από τα κοινά τους χαρακτηριστικά. Πιθανότατα, η ευεργετική ή μη δράση τους, όσον αφορά στην αντιμετώπιση διάφορων νοσημάτων, να είναι διαφορετική, χωρίς όμως αυτό να μειώνει ή να ενισχύει το ένα έναντι του άλλου. Ίσως, εάν κάποιος, επιθυμεί να παρασκευάσει τα ροφήματα αυτά μόνος του στο σπίτι, να δυσκολευτεί περισσότερο εάν προσπαθήσει να παρασκευάσει κεφίρ, αφού απαιτεί λίγο μεγαλύτερη προσοχή σε σύγκριση με το ξινόγαλα.
 
Πώς καταναλώνεται;
 Πώς λοιπόν θα μπορούσε να βάλει κάποιος την καθημερινότητά το ξινόγαλα; Αρχικά θα μπορούσε να το καταναλώσει στην υγρή μορφή του, άλλωστε είναι εξαιρετικά εύγευστο όντας υπόξινο. Μπορεί όμως να χρησιμοποιηθεί σε ροφήματα ή smoothies, ως αντικαταστάτης του γιαουρτιού. Επιπλέον, σε διάφορα αρτοσκευάσματα, όπως pancakes ή σε κέικ, λόγω της ανάμειξης του με τη σόδα, δίνει περισσότερο αφράτο και αέρινο αποτέλεσμα.
 
Προτεινόμενες συνταγές
1.Ψωμί με ξινόγαλα
Υλικά
·        200 γρ αλεύρι ολικής
·        200 γρ αλεύρι φαγόπυρου
·        1 φλ ξινόγαλα
·        1 αυγό
·        1 πρέζα αλάτι
·        2 κ.γ σόδα
·        1 κ.σ μέλι
Εκτέλεση
1.      Σε ένα μπολ βάζουμε όλα τα στεγνά μας υλικά και ανακατεύουμε.
2.      Σε ένα άλλο δοχείο χτυπάμε τα υγρά μας υλικά, κάνουμε μια λακκούβα στη μέση στο αλεύρι και αδειάζουμε τα υγρά μας υλικά.
3.      Ανακατεύουμε με το χέρι μας μέχρι να έχουμε ένα σχετικά σφιχτό και εύπλαστο ζυμάρι, αν κολλάει πολύ βάζουμε λίγο αλεύρι επιπλέον.
4.      Αν έχει πολύ αλεύρι τότε βάζουμε λίγο ξινόγαλα να μαλακώσει και να απορροφήσει το αλεύρι.
5.      Δίνουμε το σχήμα που θέλουμε και ψήνουμε στους 190°C για περίπου 35 με 40 λεπτά.
 
2.Τυροσαλάτα με ξινόγαλα
Υλικά
·        200 γρ. ντομάτες λιαστές
·        200 γρ. κατσικίσιο τυρί
·        150 γρ. ξινόγαλα
·        50 γρ. ελαιόλαδο
·        2 κ. γ. ψιλοκομμένη ρίγανη
·        Αλάτι
·        Πιπέρι
Εκτέλεση
1.      Βάζουμε στο μπλέντερ τις λιαστές ντομάτες με το λάδι, τις πολτοποιούμε καλά.
2.      Προσθέτουμε /όλα τα αλλά υλικά εκτός από το ξινόγαλα, τα αναμιγνύουμε καλά.
3.      Στο τέλος προσθέτουμε και το ξινόγαλα και ανακατεύουμε καλά.
 
3.Smoothie με ξινόγαλα
Υλικά
·        500 ml ξινόγαλα
·        100 ml χλιαρό νερό
·        2 κ.σ μέλι κατά προτίμηση Θυμαρίσιο
·        3 μπανάνες
·        3 κ.σ Mάνγκο, κατεψυγμένο
·        3 κ.σ Μούρα ή Φράουλες ή Κεράσια, κατεψυγμένα
·        1 μέτρια φέτα Τζίντζερ
·        2 κ.σ Ταχίνι
·        1 κ.σ Λιναρόσπορο αλεσμένο
·        1 κ.σ Βιολογική Μελάσα
Εκτέλεση
1.      Διαλύουμε αρχικά το μέλι στο χλιαρό νερό γιατί εάν το ρίξουμε μαζί με τα κατεψυγμένα φρούτα θα παγώσει και δεν θα ομογενοποιηθεί.
2.       Στην συνέχεια προσθέτουμε όλα τα υλικά σε ένα δυνατό μπλέντερ κατάλληλο για Smoothie (μαζί με το μείγμα νερό-μέλι) και χτυπάμε σε δυνατή ταχύτητα έτσι ώστε να πολτοποιηθούν καλά όλα τα υλικά.
3.      Μοιράζουμε σε γυάλινα ποτήρια και πίνουμε όσο είναι φρέσκο και δροσερό.
 
 
Δοκιμάστε να εντάξετε το ξινόγαλα στην διατροφή σας με τους παραπάνω τρόπους ώστε να συνδυάσετε την χαμηλή θερμιδική αξία με τα πλούσια και σημαντικά οφέλη για την υγεία.
                                                                                     Πηγή :    somaygies.gr/
 
 
 
                           Περισσότερα σχετικά άρθρα :            Διατροφή & Aσκηση
 
 
 
 
 

ΜΟΥ ΑΡΕΣΕΙLike

65

Print article Send to a friend Facebook Twitter

Δεν συλλέγουμε δεδομένα προσωπικού χαρακτήρα εκτός εάν εσείς επιθυμείτε να μας στείλετε την ηλεκτρονική σας διεύθυνση (email)
για εγγραφή στο ενημερωτικό μας δελτίο (newsletter)